پنجشنبه, ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳، ۰۲:۵۴ ب.ظ

نوار غزه را بهتر بشناسیم

  • ۱۰۷۵

 

 

نوار غزه را بهتر بشناسیم

 

«باریکه» ۴۰ کیلومتری «غزه» را بهتر بشناسیم

 

به گزارش خبرگزاری فارس، منطقه غزه که از آن با عنوان «نوار غزه» یا «باریکه غزه» یاد می‌شود در جنوب غربی سرزمین اشغالی (فلسطین) قرار  دارد.

این باریکه دقیقا 41 کیلومتر طول دارد و عرض آن نیز بین 6 تا 12 کیلومتر تغییر می‌کند. کل مساحت این منطقه 360  کیلومتر مربع است و حدود یک و نیم ملیون نفر جمعیت دارد که یکی از پر تراکم‌ترین مناطق دنیاست.

از شمال به شهرک صهیونیست‌نشین «عسقلان» منتهی می‌شود، از شرق به استان «بئر شبع» فلسطین اشغالی و از جنوب نیز به کشور مصر می‌رسد. در سمت غرب نیز، دریای مدیترانه قرار گرفته است.

 

 

 

 

در منطقه غزه پنج شهر وجود دارد، به ترتیب از شمال، جبالیا، غزه، دیرالبلح، خان یونس و رفح که بزرگترین آن‌ها شهر غزه است.

از لحاظ سیاسی و امنیتی، کنترل نوار غزه از سال 2007 پس از اختلاف و درگیری با جنبش فتح، به دست حماس افتاد و جنبش فتح در حال حاضر صرفا بر کرانه باختری تسلط دارد. دو ماه پیش، حماس و فتح برای تشکیل دولت واحد به توافق رسیدند. غزه در حال حاضر محل تجمع گروههایی است که به مقاومت و ایستادگی در برابر رژیم صهیونیستی اعتقاد دارند.

 

از لحاظ اقتصادی، به علت محاصره شدیدی که بر مردم این باریکه تحمیل شده، فقر و بیکاری افزایش یافته است. بسیاری از صنایع به دلیل نبود مواد خام از کار افتاده و مردم به کارهای یدی روی آورده‌اند. بسیاری از زیر ساخت‌ها توسط بمباران رژیم صهیونیستی نابود شده و پس از آن نیز امکان بازسازی آن نبوده است.

در دوران آتش‌بس کمی وضع بهبود می‌یابد یا در ایامی که دولت مصر مرز رفح را باز می‌کند می‌توان اوضاع کمی بهتری را شاهد بود، اما در بیشتر ایام سال، محاصره یک و نیم ملیون نفر، شرایط ناراحت کننده‌ای را رقم زده است که قلب هر انسانی را به درد می‌آورد. تمامی مردم غزه مسلمان هستند به جز اقلیتی مسیحی که بالغ بر 30 هزار نفر می‌شوند.

 

 

موقعیت غزه نسبت به شهرکها و شهرهای «اسرائیل»

نزدیک‌ترین شهرک‌های صهیونیستی به غزه به ترتیب «سدیروت» 10 کیلومتر، «عسقلان» 21 کیلومتر،  «اشدود» 38 کیلومتر، «بئرشبع» 42 کیلومتر است که بیشترین تعداد موشک‌های مقاومت نیز به این شهرها اصابت می‌کند.

شهر تل آویو پایتخت رژیم صهیونیستی در 70 کیلومتری غزه و بارها مورد اصابت موشک‌های مقاومت قرار گرفته است و دورترین شهر نسبت به غزه نیز شهر بزرگ و مهم «حیفا» در شمال سرزمین اشغالی و در 155 کیلومتری غزه است که طی هشت روز گذشته دو بار موشک‌های مقاومت تا آن‌جا نیز رسید و باعث حیرت فرماندهان صهیونیستی شد.

علاوه بر این‌ها موشک‌های مقاومت توانسته تا قدس غربی 77 کیلومتری، بیت شمیس در 57 کیلومتری، گوش دان 67 کیلومتری، رعناتا 85 کیلومتری، کفار سابا 85 کیلومتری، زخرون یعکوف 126 کیلومتری نوار غزه را مورد هدف قرار دهد.

 

 

 

 

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی